Krew w moczu

Krew w moczu (krwiomocz) jest objawem zaburzeń krwawienia. U niektórych kobiet krwiomocz pojawia się w związku z ciążą, zaburzeniami krwawienia lub przyjmowaniem niektórych leków. U innych kobiet krwiomocz pojawia się w wyniku zakażenia lub kamicy w nerkach lub narządach płciowych. Chociaż krwiomocz jest częstym objawem, u niektórych kobiet nie występują żadne oznaki ostrzegawcze tego stanu. Poniżej wymieniono niektóre przyczyny i sposoby leczenia krwiomoczu.

Zdjęcia rentgenowskie mogą wykryć krwiomocz

Jeśli zauważysz krew w moczu, być może cierpisz na krwiomocz, czyli krew w moczu. Stan ten jest spowodowany różnymi przyczynami, w tym zaburzeniami krwawienia, infekcjami, niektórymi lekami i guzami dróg moczowych. Istnieje wiele sposobów leczenia objawowego krwiomoczu, w tym przyjmowanie antybiotyków. Jeśli jednak nie jesteś pewien, co jest przyczyną krwiomoczu, powinieneś udać się do lekarza w celu postawienia diagnozy.

Jeśli występują nudności i wymioty, może być zalecone wykonanie prześwietlenia jamy brzusznej. Chociaż ta metoda nie pozwala na wykrycie krwi w moczu, może ujawnić inne problemy w drogach moczowych. Jeśli objawy są związane z obecnością krwi w moczu, można wykonać badanie ultrasonograficzne jamy brzusznej w celu zbadania dróg moczowych. Jeśli badanie rentgenowskie nie wykryje problemu, lekarz może zastosować badanie ultrasonograficzne.

Tomografia komputerowa może wykryć endometriozę

Chociaż tomografia komputerowa może wykryć endometriozę w moczu, nie jest to najdokładniejsze badanie. Dokładniejsze są rezonans magnetyczny i ultrasonografia, ale tomografia komputerowa jest również droższa. Ultradźwięki wykorzystują fale dźwiękowe o wysokiej częstotliwości do robienia zdjęć narządów rozrodczych. Technik może wprowadzić różdżkę do pochwy lub przez brzuch, aby zrobić zdjęcie narządów. Badanie ultrasonograficzne może wykryć endometriomę lub torbiele jajników, czego nie potrafi zrobić tomografia komputerowa.

Wyniki tomografii komputerowej są omawiane przez radiologa. Lekarz, który zlecił badanie, przekaże następnie wyniki pacjentce. Zmiany endometrialne mogą być widoczne w moczowodach, nerkach i na ścianie jamy brzusznej, a ich usunięcie może wymagać laparoskopii. Pacjentki, u których wykonano tomografię komputerową, mogą być zmuszone do poddania się dalszym badaniom. Ostatecznie tomografia komputerowa określi, czy endometrioza jest problemem wymagającym operacji.

Czytaj również:   Leukocyty w moczu

Mikroskopijny krwiomocz może być oznaką raka

Chociaż mikroskopijny krwiomocz nie jest powodem do niepokoju, może być wczesną oznaką raka. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, które są podatne na rozwój raka dróg moczowych. Jednak nawet jeśli nie jest to bezpośredni powód do niepokoju, mikroskopijny krwiomocz powinien być brany pod uwagę przez pracowników służby zdrowia w populacji najwyższego ryzyka. Do tej populacji należą osoby, które były leczone z powodu raka pęcherza moczowego i są obecnie pod obserwacją pod kątem nawrotu choroby.

Chociaż mikroskopijny krwiomocz może być spowodowany wieloma schorzeniami, jest on na ogół łagodny. Jeśli jednak utrzymuje się przez dłuższy czas, może być objawem raka. W celu zmniejszenia przyczyny mogą zostać przepisane leki. W zależności od rozpoznania, leczenie będzie zależeć od konkretnego przypadku. Na przykład, jeśli podejrzewasz zakażenie dróg moczowych, lekarz przepisze antybiotyki. Jeśli problem jest związany z gruczołem krokowym, można zastosować leki w celu zmniejszenia gruczołu krokowego lub rozluźnienia pęcherza. W razie konieczności, w leczeniu problemu może być konieczna operacja.

Leczenie krwiomoczu

Przyczyn krwi w moczu jest wiele, a pracownicy służby zdrowia zazwyczaj leczą go poprzez usunięcie przyczyny, takiej jak powiększona prostata. Nieleczony krwiomocz może prowadzić do dyskomfortu i częstego oddawania moczu, a nawet do raka nerki. W takich przypadkach konieczna jest natychmiastowa konsultacja z lekarzem i poddanie się niezbędnym badaniom. Lekarz może przepisać leki łagodzące objawy, a także wykonać badania obrazowe układu moczowego.

Krwiomocz u dzieci może być oznaką innego stanu zdrowia, takiego jak zapalenie pęcherza moczowego. Inne objawy to gorączka, ból podczas siusiania i ból w dole brzucha. Twoje dziecko będzie musiało udać się do lekarza, który prawdopodobnie zleci pobranie próbki moczu w celu sprawdzenia, czy nie występują u niego inne choroby. Lekarz może zalecić wizytę u nefrologa, jeśli problem będzie się utrzymywał lub nasilał.