Krzywy penis – choroba peyroniego

Krzywy penis - choroba peyroniego

Pierwszym krokiem do ustalenia, czy pacjent cierpi na chorobę Peyroniego, będzie badanie fizykalne. Lekarz obejrzy okolicę w poszukiwaniu tkanki bliznowatej, może także zlecić wykonanie badania ultrasonograficznego. Po badaniu fizykalnym lekarz wykona zastrzyk, który spowoduje erekcję penisa. Gdy penis będzie w stanie wzwodu, lekarz będzie mógł przeprowadzić badanie ultrasonograficzne. Procedura może być powtarzana w razie potrzeby w celu usunięcia tkanki bliznowatej.

Tkanka bliznowata w tunica albuginea

Choroba Peyroniego jest zaburzeniem tkanki łącznej, które powoduje zakrzywienie penisa. Stan ten jest wynikiem powtarzających się urazów penisa, najczęściej podczas seksu, uprawiania sportu lub wypadku. Tkanka bliznowata tworzy się w sposób nieuporządkowany, co prowadzi do powstawania guzków lub krzywizny penisa. Po każdej stronie penisa znajduje się mała komora naczyń krwionośnych zwana tuniką białą (tunica albuginea). Komora ta, czyli tunika, rozszerza się podczas erekcji, a wynikający z tego przepływ krwi uniemożliwia pełne uformowanie się rozszczepu prącia.

Przyczyna tego schorzenia pozostaje nieznana, ale uważa się, że subkliniczne rozerwanie tuniki białej może być czynnikiem inicjującym. Pęknięcie to wywołuje proliferacyjną reakcję włóknistą, w wyniku której z tuniki białawej powstaje gruba, nieelastyczna blizna. Aby opracować najwłaściwszą metodę leczenia PD, naukowcy we współpracy z urologami i fizykami stworzyli matematyczny model tuniki białawej, co pozwala chirurgowi przewidzieć, w jaki sposób dojdzie do pęknięcia konkretnego włókna.

Leczenie krzywego penisa

Najczęstszym sposobem leczenia zakrzywionego penisa jest zabieg chirurgiczny. Operacja ta może pomóc w skorygowaniu problemu i przywróceniu prostego penisa. Jest ona zwykle wykonywana, gdy seks staje się trudny lub niemożliwy. Chirurg wycina bliznę i zastępuje ją przeszczepem tkanki. Operacja może przywrócić zakrzywionemu penisowi długość i szerokość, ale może również spowodować utratę czucia. Jest to szczególnie częste u mężczyzn, którzy mają tkankę bliznowatą na szczycie penisa. Wrażliwość może utrzymywać się przez kilka miesięcy, natomiast pełne odczuwanie może trwać nawet sześć lub 12 miesięcy.

W celu skorygowania PD dostępnych jest kilka różnych leków. Jednym z najskuteczniejszych jest terapia falą uderzeniową. W leczeniu tym wykorzystuje się impulsy elektromagnetyczne do rozbijania blaszek miażdżycowych i likwidowania skrzywienia penisa. Może to być kosztowne i wymaga kilku sesji. Niektóre plany ubezpieczeń zdrowotnych nie obejmują tego rodzaju leczenia. Może ono jednak przynieść ulgę w bólu i skrzywieniu związanym z PD.

Czytaj również:   Fosforany bezpostaciowe w moczu

Objawy choroby Peyroniego

W przypadku choroby Peyroniego mężczyzna może doświadczyć następujących objawów: zaburzenia erekcji, bolesne stosunki płciowe i skrzywienie prącia. Objawy te mogą rozwijać się powoli lub nagle, w zależności od stopnia zaawansowania choroby. Mogą one powodować znaczny ból, ale zazwyczaj są niewielkie. Ból i skrzywienie mogą przeszkadzać w uprawianiu seksu i wpływać na zdrowie psychiczne. Schorzenie to może również prowadzić do problemów z obrazem ciała, depresji i napięć w związkach.

Choroba Peyroniego nie występuje często i może dotyczyć do 15% mężczyzn w średnim wieku. Chociaż może być ona niedostatecznie diagnozowana i nieleczona, jest to jednak wstydliwe i frustrujące powikłanie, które powinno być leczone tak szybko, jak to możliwe. U około 13 procent mężczyzn z chorobą Peyroniego następuje całkowite wyleczenie, a łagodne objawy można leczyć, obserwując i czekając.

Pompka do penisa w chorobie Peyroniego

Pompki do penisa to rodzaj urządzenia medycznego, które mężczyźni stosują, aby pomóc sobie w uzyskaniu erekcji. Jest to prosta plastikowa rurka, która nakłada się na penisa i zasysa do niego krew, powodując erekcję. Pompki do prącia mogą zmniejszyć krzywiznę prącia i wspomóc odbudowę tkanki bliznowatej. Mężczyzna może używać nadmuchiwanej pompki w chorobie Peyronie’go do leczenia zarówno ostrych, jak i przewlekłych zaburzeń erekcji.

U około jednej trzeciej mężczyzn cierpiących na tę chorobę występują również inne objawy choroby. W niektórych przypadkach trzon penisa może stać się zwężony i twardy jak kość. Niektórzy mężczyźni zauważają, że ich penis jest krótszy, a wielu z nich postanawia cierpieć w milczeniu. Nie musisz jednak cierpieć z powodu tej choroby ani żyć w bólu. Na szczęście istnieje wiele możliwości leczenia.