Nietrzymanie moczu

Co powoduje nietrzymanie moczu? Jak można je leczyć? Czytaj dalej, aby poznać typowe sposoby leczenia i objawy. Następnie zwróć się o pomoc do specjalisty medycznego, aby zapobiec temu schorzeniu i prowadzić bardziej komfortowe życie. Nie istnieje jedna właściwa metoda leczenia nietrzymania moczu, ale może uda Ci się znaleźć ulgę przy odpowiednim podejściu. Poniżej przedstawiono niektóre z opcji leczenia nietrzymania moczu.

Leczenie nietrzymania moczu

Leczenie nietrzymania moczu może obejmować zarówno zmiany zachowań, jak i zabiegi chirurgiczne. Schorzenie to dotyka około jednej trzeciej populacji Stanów Zjednoczonych, a jego przyczyny są równie zróżnicowane, jak objawy. Lekarz może zdiagnozować nietrzymanie moczu poprzez zebranie wywiadu i wykonanie prostego manewru sprawdzającego pęcherz moczowy. Może zostać pobrana próbka moczu w celu sprawdzenia oznak infekcji, krwi lub innych nieprawidłowości, a także może być prowadzony dzienniczek odwiedzin pęcherza, aby śledzić aktywność i częstotliwość nietrzymania moczu.

Istnieje wiele rodzajów nietrzymania moczu, w tym wysiłkowe, naglące i mieszane. Istnieje wiele dostępnych metod leczenia nietrzymania moczu, a w celu poprawy jakości życia stosuje się podejście polegające na stopniowej opiece. Leczenie pierwszego rzutu w przypadku naglącego nietrzymania moczu obejmuje ćwiczenia wyciszające pęcherz i ćwiczenia mięśni dna miednicy. Nieinwazyjne opcje leczenia obejmują urządzenia neuromodulacyjne, leki antycholinergiczne i urządzenia wewnątrzpochwowe, które pomagają kobietom ćwiczyć i wzmacniać mięśnie dna miednicy.

Diagnoza

Rozpoznanie nietrzymania moczu wymaga dokładnego wywiadu i badania fizykalnego. Należy udokumentować początek, częstość, nasilenie i liczbę zmian odzieży. Należy zebrać inne istotne informacje dotyczące odwracalnych przyczyn nietrzymania moczu. Należy odnotować nasilenie i częstość epizodów, a także czynniki nasilające lub objawy towarzyszące. Historia medyczna i chirurgiczna pacjenta jest często istotna dla postawienia diagnozy.

Pełny wywiad lekarski i szczegółowe badanie fizykalne mogą pomóc w rozpoznaniu nietrzymania moczu. Podczas badania lekarz powinien zwrócić szczególną uwagę na objawy neurologiczne, wygląd sromu i badanie odbytnicy. W celu ustalenia przyczyny nietrzymania moczu można również wykonać cystogram lub cystometrografię. Ograniczone badanie jest wskazane u pacjentów z demencją lub innymi schorzeniami, które mogą wpływać na układ moczowy.

Istnieje kilka rodzajów leczenia nietrzymania moczu, w tym modyfikacja stylu życia i określone leki. Terapie behawioralne, takie jak ćwiczenia dna miednicy, mogą pomóc ci kontrolować ilość wypijanych płynów i zmniejszyć epizody nietrzymania moczu. U pacjentów, którzy nie reagują dobrze na terapie behawioralne, można stosować leki doustne, samodzielnie lub w połączeniu z terapiami pierwszego rzutu. Dostępne są terapie trzeciego rzutu, takie jak urządzenia neuromodulacyjne i zastrzyki z botoksu. Niektóre zabiegi są wykonywane w gabinecie.

Interwencje chirurgiczne, w tym zabiegi uretropeksji, są stosowane tylko w ciężkich przypadkach nietrzymania moczu, które nie reagują na metody niechirurgiczne. Operacja jest zwykle zarezerwowana dla kobiet z ciężkim nietrzymaniem moczu, które nie reaguje na leczenie niechirurgiczne. Interwencja chirurgiczna może być również wskazana, jeśli leczenie niefarmakologiczne nie jest wystarczające.

Czytaj również:   Ile kosztuje wizyta u urologa

Objawy

Jeśli często oddajesz mocz, możliwe, że cierpisz na nietrzymanie moczu. Jeśli tak, to prawdopodobnie słyszałeś też o objawach nietrzymania moczu, które mogą być różne – od pęcherza wielkości naparstka do bolesnych upławów. Jeśli jesteś kobietą, być może doświadczyłaś nawet tymczasowego osłabienia pęcherza, które występuje w czasie ciąży. Jeśli jednak jesteś mężczyzną, objawy nietrzymania moczu mogą objawiać się na wiele sposobów.

Nietrzymanie moczu może być również spowodowane zmianami fizycznymi, takimi jak ciąża, poród lub menopauza. Nietrzymanie moczu może powodować inne objawy, w tym infekcje dróg moczowych i problemy skórne. Może to wpływać na codzienne życie i negatywnie wpływać na poczucie własnej wartości. W przypadku kobiet, parcie na mocz może być wywołane nagłą zmianą pozycji lub nawet dźwiękiem bieżącej wody.

Objawy

Nietrzymanie moczu występuje wtedy, gdy mocz wycieka z cewki moczowej, przewodu odprowadzającego mocz z organizmu. Może do tego dojść z kilku różnych przyczyn, w tym z powodu nadczynności pęcherza lub stanu wrodzonego. Innymi przyczynami są otyłość, uraz lub dziura w pęcherzu. Palenie papierosów również osłabia mięśnie pęcherza, powodując nietrzymanie moczu. Chociaż mężczyźni również mogą cierpieć z powodu wysiłkowego nietrzymania moczu, kobiety są bardziej narażone na jego wystąpienie.

Żywność zawierająca kofeinę może nasilać objawy częstomoczu i nietrzymania moczu. Unikaj produktów zawierających kofeinę, aby złagodzić objawy. Kawa, herbata, gorąca czekolada i napoje typu cola zawierają duże ilości kofeiny i mogą przyczyniać się do nietrzymania moczu. Nawet kawa bezkofeinowa zawiera kofeinę, dlatego ważne jest, aby stopniowo ograniczać jej spożycie. Kwaśne soki i napoje gazowane również mogą pogorszyć objawy ze strony układu moczowego.

Przyczyny

Kilka zaburzeń może powodować nietrzymanie moczu. Niektóre z nich to wady rdzenia kręgowego, ciąża, powiększona prostata i leczenie raka. Inne przyczyny to kamica pęcherza moczowego i guzy układu moczowego. W niektórych przypadkach schorzenie to może prowadzić do nietrzymania moczu z przepełnienia, wycieku lub obu tych stanów. Przyczyny nietrzymania moczu są tak zróżnicowane, jak typy osób dotkniętych tym schorzeniem. Pracownik służby zdrowia może pomóc w ustaleniu przyczyny problemu i zaproponować leczenie.

Pomimo powszechnego występowania nietrzymania moczu, jest ono często źle diagnozowane i niedostatecznie leczone. Tylko jeden na pięciu mężczyzn z objawami szuka pomocy lekarskiej. Poza tym, że nietrzymanie moczu jest krępujące i osłabiające, może być oznaką problemu medycznego. Możliwości leczenia są różne – od środków dostępnych bez recepty po leki na receptę. Możliwe jest również rozwinięcie się infekcji dróg moczowych i poradzenie sobie z nią bez pomocy medycznej.