Ketony w moczu

Jeśli kiedykolwiek zauważyłeś wzrost stężenia ketonów w moczu, nie jesteś sam. Doświadcza tego około jedna czwarta ludzi i jest to częsty objaw cukrzycy. Powodem tego jest fakt, że ciała ketonowe są rozpuszczalne w wodzie, co oznacza, że są łatwo wchłaniane przez nerki. Proces ten pomaga organizmowi pozbyć się ketonów, dlatego ważne jest, aby wiedzieć, na co zwracać uwagę.

Ketony są cząsteczkami rozpuszczalnymi w wodzie

Jeśli Twój oddech pachnie jak aceton, prawdopodobnie cierpisz na stan zwany ketozą. Ketony są rozpuszczalnymi w wodzie cząsteczkami, które organizm wytwarza w odpowiedzi na metabolizm kwasów tłuszczowych. W normalnych warunkach stężenie acetonu jest mniejsze niż 1 mg/100 ml krwi. Jeśli jednak cierpisz na pewne schorzenia, takie jak cukrzyca lub masz nadwagę, stężenie acetonu może wzrosnąć do poziomu, który jest potencjalnie szkodliwy.

Podczas postu ilość acetonu wytwarzanego w moczu jest około pięć razy większa niż jego stężenie we krwi. Stężenie b-OHB w moczu jest zwykle od dziesięciu do dwudziestu razy wyższe niż stężenie acetonu we krwi. Aby zmierzyć poziom ketonów w moczu, można użyć wygodnych pasków testowych, które nie reagują na główne ciała ketonowe występujące w płynach biologicznych.

Są one produkowane przez wątrobę

Ketony w moczu są produktem ubocznym rozkładu tłuszczów w wątrobie. Organizm wytwarza ketony, gdy brakuje mu węglowodanów lub tłuszczów na energię. Jeśli Twój mocz zawiera nadmierne ilości ciał ketonowych, oznacza to, że Twój organizm wykorzystuje tłuszcze jako energię zamiast węglowodanów. Ciała ketonowe wywołują objawy takie jak biegunka, bóle brzucha i nudności. Ketony w moczu są w rzeczywistości różnymi rodzajami kwasów zwanych octanem acetonu i kwasem beta-hydroksymasłowym.

Acetoacetat jest głównym składnikiem ciał ketonowych. Wątroba wykorzystuje cząsteczki acylo-CoA tłuszczów do produkcji acetooctanu i beta-hydroksymaślanu. Cząsteczki acylo-CoA transportowane są przez transporter karnitynowy do wewnętrznej błony mitochondrialnej, gdzie ulegają beta-oksydacji. Po przekształceniu w acetylo-CoA produktem ubocznym tego procesu jest acetooctan, który jest uwalniany do krwi.

Są one oznaką niedoboru glukozy

Jeśli chorujesz na cukrzycę, musisz ściśle monitorować poziom cukru we krwi i sprawdzać, czy nie występują objawy kwasicy ketonowej. Wysoki poziom ketonów w moczu jest sygnałem ostrzegawczym niebezpiecznej cukrzycowej kwasicy ketonowej. Kontrola cukrzycy jest najlepszym sposobem na uniknięcie niebezpiecznych powikłań, takich jak ketonuria. Jeśli zauważysz obecność ketonów w moczu, jak najszybciej udaj się do lekarza.

Badanie stężenia ketonów w moczu jest proste i niedrogie. Próbka moczu jest pobierana od pacjenta, który następnie oddaje mocz do czystego pojemnika. Do moczu wkłada się pasek testowy, a specjalne substancje chemiczne wchodzą w reakcję z ketonami we krwi i moczu. Kolor pasków zmienia się i można go porównać z wykresem na opakowaniu. Jeśli w moczu obecne są ketony, prawdopodobnie masz niedobór glukozy.

Czytaj również:   Krzywy penis - choroba peyroniego

Mogą one prowadzić do toksycznej kwasicy ketonowej

Wysoki poziom ketonów w moczu może wskazywać na potencjalnie poważny stan chorobowy, znany jako cukrzycowa kwasica ketonowa. Stan ten występuje, gdy organizm nie jest w stanie uzyskać wystarczającej ilości glukozy z diety, a w organizmie gromadzą się ketony. Stają się one toksyczne dla organizmu, co może mieć wpływ na ważne narządy. Osoby chore na cukrzycę i stosujące dietę niskowęglowodanową są szczególnie podatne na gromadzenie się ketonów w moczu. Ketony w moczu są objawem DKA, a do wczesnych symptomów należą bóle mięśni, zmęczenie i duszności.

Cukrzycowa kwasica ketonowa (DKA) jest stanem nagłym zagrażającym życiu i powinna być leczona w szpitalu. Do uzupełnienia utraconych płynów zwykle stosuje się kroplówkę. Podaje się również insulinę, aby pomóc organizmowi w bardziej efektywnym wykorzystaniu glukozy, obniżając poziom cukru we krwi i zmniejszając poziom ketonów. Oprócz insuliny lekarz może również podać leki na chorobę podstawową, która spowodowała cukrzycową kwasicę ketonową.

Mogą one wywoływać drgawki

Chociaż metabolity acetonu, benzenu i alkoholu propylowego nie są związane z objawami drgawek, niektórzy badacze uważają, że ketony w moczu mogą wywierać podobny efekt. W 1897 r. 23-letnia kobieta zmarła po spożyciu 15 ml olejku eterycznego z pięciornika. W jej moczu wykryto również związek d-pulegon, który podejrzewano o spowodowanie śmierci 23-letniej kobiety. Ketony mogą również hamować enzym przekształcający glutaminian w asparaginian. Ponadto ketony są powiązane z drgawkami i utratą przytomności.

Są one wytwarzane w wyniku ograniczenia kalorii

W wyniku stosowania diety o obniżonej kaloryczności w moczu powstają ciała ketonowe. Metabolity te powstają, gdy tempo syntezy ciał ketonowych przewyższa tempo ich wykorzystania. Ketony w moczu wskazują, że dana osoba znajduje się w stanie ketozy. Ciała ketonowe są produkowane w wątrobie i wydalane z moczem. Osoba może również wyczuć aceton w oddechu.

Wysoki poziom ciał ketonowych we krwi może być oznaką cukrzycowej kwasicy ketonowej, która może uszkodzić ważne dla życia organy i doprowadzić do śmierci. Stan ten można leczyć, podając insulinę i stosując terapię zastępczą płynami oraz codziennie monitorując stężenie glukozy i ciał ketonowych we krwi. Utrzymywanie stężenia glukozy we krwi pod kontrolą ma zasadnicze znaczenie dla zapobiegania kwasicy ketonowej. Osoba chora na cukrzycę powinna skonsultować się z lekarzem, gdy tylko zauważy wysoki poziom ketonów w moczu.