Suplementy antyoksydacyjne: jak chronić komórki przed stresem oksydacyjnym?

suplementy

Każdy z nas chce cieszyć się dobrym zdrowiem oraz młodym wyglądem przez możliwie długi czas. Niestety, procesów starzenia się organizmu nie jesteśmy w stanie zatrzymać. Możemy je jednak spowolnić niwelując działanie wolnych rodników. Szczególnie gdy wytwarzane są one w nadmiarze i powodują stres antyoksydacyjny. Istnieje jednak wiele sposobów, które są bardzo skuteczne w walce z wolnymi rodnikami. Przedstawiamy je w naszym artykule.

Czym są wolne rodniki?

Zacznijmy od wyjaśnienia czym właściwie są wolne rodniki. Mówiąc najprościej są to nieparzyste elektronowo cząsteczki, które powstają w wyniku różnych procesów fizjologicznych, takich jak oddychanie czy przemiana materii. Wolne rodniki posiadają niestabilną strukturę z powodu nieparzystej liczby elektronów, co sprawia, że są bardzo chętne do reakcji z innymi cząsteczkami w organizmie. W wyniku tych reakcji mogą powstawać kolejne wolne rodniki, które tworzą tzw. “efekt kaskadowy”, prowadzący do potencjalnego uszkodzenia komórek, białek, a nawet DNA.

Czym jest stres oksydacyjny?

Obecność wolnych rodników w naszym ciele jest niezbędna do zachowania równowagi w organizmie, jednakże nadmiar tych reaktywnych cząsteczek może prowadzić do stanu znanego jako stres oksydacyjny. Czym jest?Jest to proces, w trakcie którego  w organizmie występuje nadmiar wolnych rodników.Stan ten prowadzi do przyspieszonego starzenia się organizmu oraz zwiększa ryzyko wielu chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, cukrzyca czy nowotwory. Wytwarzanie wolnych rodników jest naturalnym procesem w naszym ciele, jednakże czynniki takie jak palenie, nadmierne spożycie alkoholu, niewłaściwe odżywianie, promieniowanie UV i zanieczyszczenia środowiska mogą zwiększyć ich ilość, prowadząc do stresu antyoksydacyjnego.

Witamina C – najskuteczniejszy suplement antyoksydacyjny

Poszukując sposobu na walkę ze stresem oksydacyjnym i czytając różnorodne porady żywieniowe szybko dowiemy się, że największym sprzymierzeńcem w walce z wolnymi rodnikami jest dla nas witamina C. Jest ona silnym przeciwutleniaczem, który wspomaga układ odpornościowy, wspiera produkcję kolagenu i chroni komórki przed uszkodzeniem. Regularne zażywanie witaminy C może pomóc w redukcji stanu zapalnego, który jest jednym z efektów stresu oksydacyjnego.

Czytaj również:   Ból gardła – co robić, kiedy pojawi się nieprzyjemne uczucie podczas przełykania?

Postaw na beta-karoten

Kolejnym suplementem diety, na który warto postawić walcząc z wolnymi rodnikami jest beta-karoten. Jest związkiem chemicznym, który należy do grupy karotenoidów, jest również prekursorem witaminy A. Uznawany jest za jeden z najpotężniejszych naturalnych przeciwutleniaczy, ponieważ neutralizuje wolne rodniki poprzez oddanie swojego nieparzystego elektronu. Co więcej, poza działaniem jako przeciwutleniacz, beta-karoten jest metabolizowany w organizmie na witaminę A, która również odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia i prawidłowym funkcjonowaniu wzroku, skóry oraz układu odpornościowego.

Koenzym Q-10 – skuteczny sposób w walce ze stresem oksydacyjnym

W stresie antyoksydacyjnym może pomóc nam również koenzym Q-10 na co wskazuje niejedna niezależna opinia eksperta w tej dziedzinie. Związek ten jest obecny w komórkach naszego ciała i odgrywa kluczową rolę w produkcji energii. Dodatkowo, jako antyoksydant, pomaga chronić mitochondria, które są nazywane elektrowniami komórkowymi, przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Wraz z wiekiem poziom koenzymu Q-10 w organizmie maleje, dlatego suplementacja może być pomocna, szczególnie dla osób starszych.

Odpowiednia dieta to klucz

Mówiąc o stresie antyoksydacyjnym i sposobach na redukowanie jego skutków nie sposób nie wspomnieć o tym, że suplementy powinny stanowić jedynie wsparcie dla naszego organizmu. Kluczowe znaczenie powinna mieć odpowiednia dieta, bogata we wspomniane wyżej substancje oraz unikanie czynników, które powodują namnażanie wolnych rodników. Dieta taka powinna  skupia się na spożywaniu różnorodnych świeżych warzyw i owoców, orzechów, nasion, pełnoziarnistych produktów zbożowych oraz innych bogatych w przeciwutleniacze składników.Pokrewne Tematy