Częste sikanie w nocy

Jeśli budzisz się w nocy, być może cierpisz z powodu częstego oddawania moczu. Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele opcji leczenia nocnego oddawania moczu. Niezależnie od tego, czy musisz często oddawać mocz przez kilka minut, czy dłużej, możesz poprawić swoje objawy, dostosowując swoje zachowania i ogólny stan zdrowia. Jednak częste oddawanie moczu w nocy może być także objawem choroby podstawowej. Aby poznać najlepsze metody leczenia, skontaktuj się z lekarzem. Możesz również śledzić dr Brambhatt na Facebooku i Twitterze.

Objawy

Jeśli doświadczasz częstego oddawania moczu w nocy, istnieje kilka możliwych przyczyn. Być może pijesz zbyt dużo wody lub kofeiny, albo pijesz płyny przed snem. Jeśli masz ten problem od jakiegoś czasu, być może będziesz musiał zmienić swój styl życia lub poszukać pomocy lekarskiej. Istnieje kilka badań, które może wykonać lekarz, w tym analiza moczu i badanie krwi. Lekarz ustali, czy problem jest infekcją, czy poważniejszą dolegliwością.

Zmiana stylu życia i przyjmowanie odpowiednich leków może pomóc w lepszym zasypianiu i zmniejszyć prawdopodobieństwo przebudzenia. Lekarz może również przepisać leki lub przeprowadzić badanie fizykalne w celu zdiagnozowania podstawowej przyczyny częstego oddawania moczu w nocy. W niektórych przypadkach źródłem częstego oddawania moczu w nocy jest bezdech senny. Jeśli cierpisz na bezdech senny, możesz budzić się częściej niż zwykle, co może być niebezpieczne dla Twojego zdrowia.

Przyczyny

Choć infekcja dróg moczowych jest najczęstszą przyczyną budzenia się w środku nocy w celu załatwienia się, istnieją też inne przyczyny częstego oddawania moczu. Należą do nich powiększona prostata i niektóre leki. Czasami pęcherz ma po prostu za dużo moczu i niewielki wzrost objętości może spowodować nasilenie uczucia, że trzeba skorzystać z toalety. Czasami pęcherz nadreaktywny może być wtórnym objawem poważniejszej choroby podstawowej, w tym problemów nerwowych i stylu życia.

Menopauza może powodować częste oddawanie moczu, ponieważ kobiety po menopauzie produkują mniej estrogenu. Ponadto, po porodzie mięśnie miednicy są słabsze i mogą powodować częste oddawanie moczu. Niektóre leki również mogą powodować częste oddawanie moczu, dlatego ważne jest, by współpracować z lekarzem w celu znalezienia odpowiedniej metody leczenia. Wiele osób uważa, że wyeliminowanie alkoholu przed snem pomaga im zasnąć i zmniejsza częstomocz.

Czytaj również:   Wysypka na penisie

Częste oddawanie moczu w nocy, czyli nokturia, jest częstą dolegliwością, która powoduje, że dana osoba musi budzić się kilka razy w środku nocy, aby sobie ulżyć. O ile jednorazowe przebudzenie w celu załatwienia się nie stanowi problemu, o tyle budzenie się więcej niż dwa razy może znacznie obniżyć jakość życia danej osoby. Może to prowadzić nie tylko do nietrzymania moczu w ciągu dnia, ale także do wypadków, takich jak upadki.

Przed podjęciem decyzji o sposobie leczenia, warto najpierw ustalić przyczynę częstego oddawania moczu. Objawy ze strony układu moczowego mogą wskazywać na inne schorzenia leżące u podstaw choroby. Lekarz może wykonać badania, aby sprawdzić, czy nerki funkcjonują prawidłowo i czy należy ograniczyć ilość płynów przed snem. Badanie moczu może również określić, czy oddajesz zbyt dużo lub zbyt mało moczu. Lekarz może również wykonać pomiar zalegania moczu za pomocą ultradźwięków, aby zobaczyć, ile moczu pozostaje w pęcherzu po oddaniu moczu. Inne badania w celu wykluczenia chorób podstawowych obejmują pomiar poziomu cukru we krwi, azotu mocznikowego, klirensu kreatyniny i elektrolitów w surowicy.

Leki powszechnie

Głównym celem terapii moczopędnej w przypadku nokturii jest zwiększenie produkcji i przepływu moczu. Działanie to spowoduje przesunięcie fazy wielomoczu z okresu nocnego na dzienny, zmniejszając w ten sposób nocne siusianie. Chociaż czas podania diuretyku jest ważny, niektóre badania wykazują, że takie leczenie może nasilić nokturię i spowodować paradoksalne efekty. Z tego powodu leki moczopędne najlepiej przyjmować w południe, a nie wieczorem, ponieważ mogą one nasilać nokturię i podkreślać wielomocz.

Chociaż istnieje kilka różnych przyczyn nokturii, generalnie uważa się, że występuje ona częściej u osób starszych. Może on jednak wystąpić w każdym wieku, nawet u dzieci. U dorosłych można zazwyczaj oczekiwać, że w ciągu nocy przez 6-8 godzin nie oddasz moczu, a wstawanie tylko raz lub dwa razy w ciągu nocy jest normalne. Jeśli budzisz się częściej niż dwa razy w nocy, aby pójść do toalety, czas udać się do lekarza.